
Vektorová grafika (grafiky, ilustrace a obrázky v křivkách) se oproti bitmapové (rastrové) vyznačuje bezztrátovostí – v tomto je mezi nimi rozdíl. To znamená, že vektorový obrázek či logo lze libovolně zvětšovat bez ztráty kvality (při zvětšení zůstává obrázek ostrý). U rastrového obrázku dojde zvětšováním k tzv. rozkostičkování. Oba formáty mají své využití.
Rozdíly mezi rastrem a vektory
- rastrová grafika se využívá na obrázcích (například z programu Malování) či u fotografií – v případech, kdy je potřeba věrné zachování původní scény. Její nevýhodou je datová velikost a snížení kvality při jejím zvětšení.
Výstupními formáty jsou soubory .bmp – bitmap, png – portable network graphics, .jpg apod. - vektorová grafika pracuje s obrázkem jako s matematicky definovanými křivkami (vektory), které se při zvětšení dopočítavají tak, že tvar zůstane neustále ostrý. Základem vektorové grafiky je analytická geometrie. Výhodou je malá datová velikost a škálovatelnost. Nevýhodou je v některých případech nemožnost věrného zobrazení scény. Například v případě fotografií.
Bez vektorů nelze vyrábět plakáty, velkoformátové tisky, ale i vizitky, razítka, potisky reklamních předmětů, vlajek a mnoho dalšího. Oba druhy grafiky se v praxi často kombinují.